Protocollen

Dyslexieprotocol

Het is bekend dat in Nederland ongeveer 10% van de leerlingen moeite heeft met leren lezen. Op onze school zitten ook kinderen die het lezen en schrijven van woorden en teksten met veel moeite leren.

Landelijk is er een protocol opgezet waarin staat beschreven op welke manier we met (ernstige) lees- en/of spellingproblemen om moeten gaan: Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Dit protocol volgen wij op school in groep 1 t/m 8.

Het bevat criteria en handreikingen voor vroegtijdige signalering en de aanpak bij leesproblemen.

Kinderen in groep 1 en 2 worden met behulp van een signaleringstoets gevolgd (screeningsinstrument Beginnende geletterdheid). Bij uitval wordt extra aandacht besteed aan hun problemen. Alle kinderen die op een onderdeel uitvallen, krijgen zo snel mogelijk extra ondersteuning van de leerkracht of de onderwijsassistent. Op deze manier hopen we het kind te helpen om de vereiste doelen alsnog te behalen. Vanaf eind groep 3 wordt het verschil in vaardigheden en tempo meer zichtbaar. Dit verschil wordt vaak nog duidelijker in groep 4 als ook de spelling een grotere rol gaat spelen. Door de afname van de CITO toetsen, die landelijk zijn genormeerd, krijgen we een objectief beeld van de lees- en spellingontwikkeling van het kind. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Als ouder wordt u op de hoogte gesteld van de ontwikkeling van uw kind.

Hoogbegaafdheidsprotocol

Onze school biedt een omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen in een prettige sfeer en waar aandacht is voor de ontwikkeling van kennis, creativiteit en sociale vorming. CBS de Hoeksteen heeft een populatie leerlingen van wie de ouders over het algemeen hoog opgeleid zijn. Wanneer we de resultaten van de CITO toetsen bekijken, is de verwachting dat de groep leerlingen op onze school die mogelijk begaafd of hoogbegaafd is, waarschijnlijk groot is.  Uit literatuur weten we dat deze groep leerlingen onze zorg en aandacht nodig heeft. De lesstof in het basisonderwijs is gericht op de gemiddelde leerling (uitstroomprofiel VMBO – TL). Dit niveau is niet adequaat voor de groep begaafde en hoogbegaafde leerlingen. Hierdoor lopen deze leerlingen de kans langdurig onder hun niveau te werken en te presteren.  Zij worden niet genoeg uitgedaagd. De kans op onderpresteren, demotivatie en sociaal-emotionele problematiek is groot. Om dit te voorkomen willen we ons onderwijs zo inrichten dat we tegemoet komen aan de bijzondere capaciteiten van deze groep leerlingen.

Protocol social media                                                                                     

Sociale media zoals Hyves, Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn bieden de mogelijkheid om te laten zien dat je trots bent op je school en kunnen een bijdrage leveren aan een positief imago van Quadraten. Van belang is te beseffen dat je met berichten op sociale media (onbewust) de goede naam van de school en betrokkenen ook kunt schaden. Daarom vragen wij om bewust met de sociale media om te gaan.

Essentieel is dat, net als in communicatie in de normale wereld, de onderwijsinstellingen en de gebruikers van sociale media de reguliere fatsoensnormen in acht blijven nemen en de nieuwe mogelijkheden met een positieve instelling benaderen.

Quadraten vertrouwt erop dat haar medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen verantwoord om zullen gaan met sociale media en heeft dit protocol opgezet om een ieder die bij De Hoeksteen betrokken is of zich daarbij betrokken voelt daarvoor richtlijnen te geven.

Als u onderaan op de link klikt kunt het protocol Social Media van de Hoeksteen bekijken.

Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

Penta Primair werkt met een uniforme meldcode bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent dat alle scholen volgens deze code werken. Het merendeel van onze scholen heeft de training ‘Preventie en aanpak kindermishandeling’ van RAAK gevolgd. Op elke school is het protocol uitgewerkt aanwezig. Op de site van elke school en van Penta Primair is de meldcode vermeld en elke school plaatst het protocol.

Protocol Sociale Veiligheid De Hoeksteen

Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Met behulp van dit protocol laten we zien hoe we er samen een fijne school van maken voor iedereen. Alle regels en afspraken die de school hierover heeft kunt u terugvinden in dit protocol.

Op onze school mag iedereen zijn wie hij/zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen.

Wij geloven in de kracht van de groep. Pesten is een groepsproces en pesten wordt bij ons daarom in de groep opgelost.

Op onze school willen we kinderen optimale kansen bieden om kennis, vaardigheden, talenten en de eigen persoonlijkheid te ontwikkelen in een fijne sociale sfeer.

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren wij KiVa. Dit is een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid.

Schoolveiligheidsplan

Dit veiligheidsplan is geschreven door directie en team voorgelegd aan de medezeggenschapsraad* van cbs De Hoeksteen. De onderwerpen dienen jaarlijks op een teamoverleg aan bod te komen en zo nodig geëvalueerd en aangepast te worden. Bij inhoudelijke veranderingen dient de medezeggenschapsraad op de hoogte gesteld te worden. Dit document is geschreven voor alle betrokkenen bij de school. Het doel is om cbs De Hoeksteen een ‘veilige’ school te laten blijven. Onder veiligheid vallen aspecten als sociale veiligheid, brandveiligheid, verkeersveiligheid, fysieke veiligheid etc.

Protocol Leerlingvervoer

Voor cbs De Hoeksteen is het onderhavige protocol van toepassing op het door de school georganiseerde groepsvervoer van leerlingen van en naar school en naar andere bestemmingen in het kader van schoolactiviteiten.

Met dit protocol wordt beoogd voorschriften te geven aan het personeel, ouders c.q. vrijwilligers en andere partijen die het leerlingenvervoer verzorgen, met als doel daarmee de (verkeers)veiligheid van leerlingen zoveel mogelijk te waarborgen.

Schoolondersteuningsprofiel

Passend onderwijs

M.i.v. 1 augustus 2014 is de wetgeving op passend onderwijs van kracht geworden. Basisscholen hebben zorgplicht, dat betekent dat zij een passend onderwijsaanbod moeten bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Een passend onderwijsaanbod kan ingevuld worden:

•op de reguliere basisschool met extra ondersteuning

•in een tussenvoorziening van het samenwerkingsverband

•in het speciaal basisonderwijs

•in het speciaal onderwijs

Basisondersteuning

De gezamenlijke schoolbesturen van het SWV 20.01 PO hebben de basisondersteuning vastgesteld die voor alle leerlingen beschikbaar is.  Het fundament daarvan is het basisarrangement van de inspectie voor het onderwijs. De basisondersteuning staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Protocol medisch handelen

Leerkrachten kunnen tijdens de schooluren te maken krijgen met leerlingen die zich niet lekker voelen of ziek worden. Daarnaast krijgen scholen ( mede door de invoering van passend onderwijs) in toenemende mate het verzoek van ouders om medicatie toe te dienen die door een arts is voorgeschreven. En steeds vaker wordt gevraagd of leerkrachten een medische handeling willen uitvoeren: het toedienen van sondevoeding of het geven van een injectie.Het uitvoeren van medische handelingen op school brengt juridische risico’s met zich mee. Het spreekt voor zich dat er in dergelijke situaties gehandeld wordt volgens een vooraf afgesproken en ondertekend protocol.Het bevoegd gezag beslist over het beleid medisch handelen op de aangesloten scholen.Dit protocol is gebaseerd op het model-protocol ‘Medische handelingen op school’ van de PO-raad en vastgesteld door het College van Bestuur van Quadraten.Het protocol beschrijft de verantwoordelijkheden van de school en de werkwijze die gevolgd moet worden in de volgende situaties:1. De leerling wordt ziek op school2. Het verstrekken van medicatie op verzoek3. Het verrichten van medische handelingen